Skrevet af Emil Sørensen
onsdag den 27. september 2023
Folkemusikorkesteret Dreamers’ Circus, der er stadsmusikanter i Roskilde, besøgte Danish Songwriting Academy for at samarbejde med de studerende om at skabe kommerciel musik med ingredienser fra folkemusikken.
Folkemusikere og hitmagere på jagt efter ’den danske poplyd’: Dreamers' Circus besøgte Danish Songwriting Academy
Dreamers' Circus var i studiet med de studerende på Danish Songwriting Academy. Foto: Emil Sørensen.
Det kan umiddelbart virke som om, der er meget stor afstand mellem folkemusik og toppen af hitlisterne på Spotify.
Men torsdag d. 21. september forsøgte en umage kombination af musikskabere at gøre den afstand en hel del kortere.
Det internationalt anerkendte folkemusikorkester, Dreamers’ Circus, der også er stadsmusikanter i Roskilde, var nemlig på besøg på Danish Songwriting Academy i Vor Frue lidt uden for Roskilde, hvor de indledte et samarbejde med de studerende på skolen. De studerende arbejder hver dag med at skabe kommerciel popmusik, som de håber kan begå sig på toppen af hitlisterne. Normalt er det erfarne producere, sangskrivere og brancefolk fra den kommercielle del af branchen der besøger skolen, men i dag var det de tre folkemusikere i Dreamers’ Circus, der stod for undervisningen.
Med sig havde de en violin, en cittern, en harmonika og deres store erfaring fra en efterhånden lang karriere i folkemusikken. Dreamers’ Circus skulle gøre de studerende klogere på hvordan de arbejder med deres kompositioner og senere skulle de studerende og orkesteret gå i studiet sammen for at indspille musik til brug i de sange, som de studerende efterfølgende fik til opgave at skabe.
Folkemusik skaber større værktøjskasse for producere og sangskrivere
Danish Songwriting Academy har til huse i et gammelt plejehjem i Vor Frue lige uden for Roskilde.
I 2021 blev plejeboligerne skiftet ud med soveværelser og professionelle studiefaciliteter til hver af de 12 de studerende, der hvert år optages på uddannelsen. Idéen er taget fra den svenske skole Musikmakarna, som siden 1998 har udklækket en lang række sangskrivere, der har opnået stor kommerciel succes.
Kvinden der til daglig styrer slagets gang på akademiet er rektor Anne Meldal. Hun har en baggrund hos musikselskaberne Disco:Wax og Warner Music Group, hvor hun blandt andet har arbejdet med store navne som Christopher, Barbara Moleko og The Minds of 99.
Men selvom de navne ikke ligefrem rimer på violin og harmonika, blev hun alligevel fascineret af Dreamers’ Circus’ univers, da hun oplevede dem spille til et møde i Roskilde Kommunes Musikbyudvalg, som hun er en del af. Dér opstod idéen om at præsentere Dreamers’ Circus’ musikalske virke for de studerende på skolen.
”Vi skal jo som skole forsøge at give vores studerende den størst mulige værktøjskasse, som de kan bruge til at skabe sig en karriere i musikbranchen. Ved at give dem berøring med håndspillede instrumenter og arbejdsmetoder fra flere dele af musikbranchen, er vi med til at sørge for, at de dels har respekt for det håndværk som rigtig dygtige musikere kommer med, og dels at de forstår hvordan forskellige lyde og arbejdsmetoder kan åbne op for nye veje at gå, som kan gøre, at deres egen lyd bliver endnu mere unik,” fortæller hun og fortsætter:
”Vi kan jo se, at mange af de hits, som klarer sig rigtig godt i disse år ofte har et twist eller et særpræg, som gør, at de skiller sig ud fra den gængse poplyd. Det er den slags innovation og nytænkning, som vi selvfølgelig også skal vise vores studerende gennem det her samarbejde.”
Musikalsk udveksling der går begge veje
Samarbejdet er kommet i stand gennem Roskilde Kommunes stadsmusikantordning, som går ud på at Dreamers’ Circus er tilknyttet Roskilde som en slags musikalske legekammerater. Sammen med Roskildes lokale musik- og kulturliv skal de skabe forskellige arrangementer og initiativer, som får musikken til at leve i byen og åbne folkemusikken og Roskildes fælles kulturarv op for borgerne i byen.
Aftalen har siden 2020 udmøntet sig i flere workshops, koncerter og jams i Roskilde, men det er første gang, at orkesteret beskæftiger sig med kommerciel sangskrivning i regi af stadsmusikantordningen.
Nikolaj Busk, som spiller harmonika og klaver i Dreamers’ Circus, synes samarbejdet giver mening på flere parametre.
”Vi vil gerne give de studerende en dybere forståelse for folkemusik, men også håndspillet musik generelt. Vores mission som orkester er at udbrede den danske og nordiske folkemusik til et nyt publikum, så det giver rigtig god mening at komme herud og samarbejde med de her talenter.”
”Samtidig lærer vi også en hel masse omkring hvordan popmusik bliver til, så der er bestemt også en musikalsk udveksling, der foregår den anden vej. De studerende har jo et virkelig højt niveau, og det gør, at vi kan starte en samtale om musik på en hylde, der er virkelig spændende.”
Rune Tonsgaard Sørensen, der spiller violin i Dreamers’ Circus, mener også at samarbejdet er spændende og at det måske kan være med til at skubbe til en ny musikalsk udvikling inden for popmusikken, der har rødder i den traditionelle musik.
”Vi har jo f.eks. set med både film og gastronomi hvordan ”ny nordisk” eller ”nordic noir” virkelig har skabt stor international bevågenhed omkring Skandinavien og især Danmark, fordi det er nogle meget tydelige stilarter, som har deres rødder i noget historisk. Vi synes, at det kunne være ekstremt interessant, hvis man kunne begynde at snakke om en ny, nordisk lyd – også inden for popmusik”
Den ambition bakker Ale Carr, som spiller cittern i Dreamers’ Circus op om. Til dagens undervisning havde han taget en playliste med for at gøre det tydeligt for de studerende, hvordan man ofte kan høre et specifikt sted i meget kommerciel musik.
”Det er jo enormt interessant, hvordan man i meget musik og på mange store hits ofte kan spore hvor musik er fra. F.eks. er det en puerto ricansk cuatro som spiller på megahittet Despacito og hvis man nævner steder som Nashville, Seattle eller New Delhi, så ved folk ofte godt, hvordan musikken derfra lyder. Men hvis man siger ’dansk popmusik’, så er der ikke rigtig nogen, der ved hvad det præcist er og det synes jeg er ærgerligt og det er måske noget vi kan gøre noget ved i dag.”
Vikingeinstrumenter og moderne hits
”Pludselig hiver Ale et eller andet vikingeinstrument frem. Det lignede noget der var over 100 år gammelt. Et artefakt fra et museum. Det lød oldnordisk. Det var for vildt!”
Sådan siger producer Sachit Ram, der stod for at sætte mikrofoner op og optage forskellige melodilinjer sammen med Dreamers’ Circus på dagen. Sammen med de andre studerende, skal han nu i gang med at forsøge at finde hoved og hale i de mange optagelser, som skal blive til 6 helt nye numre. Sachit sætter pris på udfordringen i at skabe pop ud af folkemusik.
”Det her var en virkelig kreativ opgave, og noget som vi aldrig har prøvet før. Så nu skal jeg bare i gang med at lytte det hele igennem og finde ud af hvordan det kan komme til at lyde moderne.”
Også sangskriver Arnor Brim Kjartansson var begejstret for dagen.
”Det har været mega fedt. Det er noget helt andet. Du bryder grænser og prøver noget helt nyt. Jeg har måske været lidt hurtig til at sætte mig selv i en kasse omkring hvad jeg laver, og folkemusik har bare ikke været en stor del af min barndom og opvækst, og så lige pludselig at høre det her er både fedt og rørende.”
Dreamers’ Circus’ ambition om at bruge dagen til at jagte en ny, dansk poplyd kan Arnor også godt se pointen i og det har fået ham til at reflektere over sit eget musikalske udtryk.
”Når jeg lige hører vores sange igen, så kan jeg godt høre, at det jo minder meget om det der kommer fra Amerika, så det der med at beskæftige sig med hvad den danske lyd er, det er ret fedt.”
Om vi i de kommende år kan høre at popmusikken på hitlisterne har fået et traditionelt, dansk præg, må tiden vise. I hvert fald virker det til at både folkemusikerne og hitmagerne fik en hel masse ud af hinanden denne torsdag i september.