Tilbage til oversigt
Tilbage til oversigt

Skrevet af Mikael Pass

onsdag den 24. januar 2024

3 hurtige til Charlie Kongsø fra KomplX Records

Skrevet af Mikael Pass

onsdag den 24. januar 2024

Vi har spurgt Charlie Kongsø fra KomplX Records om hans arbejde med musikken, hvad der inspirerer ham og hvordan fremtiden skal se ud for Roskilde som musikby.

3 hurtige til Charlie Kongsø fra KomplX Records

Charlie Kongsøe cropped

Charlie Kongsø er musiker og producer og medstifter af KomplX Records i Jyllinge.

I denne artikelserie på Polyfon beder vi ildsjæle i Roskildes musikliv om at beskrive deres arbejde, deres inspiration og deres drømme for Roskilde som musikby gennem svar på tre simple spørgsmål.

Vi kalder det "3 hurtige til.." og den næste i rækken, vi har spurgt er producer og iværksætter Charlie Kongsø, der siden 2016 har drevet KomplX Records og KomplX Academy for unge musiktalenter i Jyllinge sammen med sin makker Thorbjørn Swiff. 

Hvad optager dig i dit arbejde med musikken lige nu?

I 2024 har vi sammen med Kulturskolen Roskilde og Magretheskolen lavet et samarbejde omkring MusikMagneten i Gundsømagle. Vores opgaver ligger i at facilitere et ungestyret øvelokale og hjælpe til med at få det til at blomstre. Lige nu bliver det mest brugt af unge fra Magretheskolen og vores vision er at få mange unge fra lokalmiljøet til at benytte sig af det bl.a. vores egne elever.

Herudover er jeg i gang med at bygge et nyt studie i KomplX Records. Da vores Academy vokser og flere unge mennesker vil være en del af vores tilbud har vi været nødsaget til at bygge et nyt studie, altså et studie C. Det er et total DIY projekt, som er tiltænkt at kunne inspirere vores unge til selv at bygge vokalboks, akustikpaneler mm. på deres værelser. Alt er bygget med materialer der er billige, genbrug – og selvfølgelig paller.

Selvom det er krævende at bygge et nyt studie, har vi stadig en masse unge talenter der har drømme og visioner for 2024. Det sørger vi selvfølgelig også for at holde trit med. I gennemsnit udgiver vi 2 numre om ugen for de unge mennesker. Det kræver, at der er høj dedikation fra de unge og at den unge selv tager styringen ift. produktionsprocessen, hvilket de gør rigtig godt!

Hvor finder du inspiration i dit arbejde med musikken?

Jeg kommer fra en skole, som satte musik og kreativitet højt på dagsordenen. Jeg gik på Roskilde Lille Skole ude i Tågerup. Igennem alt min tid på skolen har jeg spillet musik, lige så ofte jeg kunne. Vi fik lov til at gå i musiklokalet efter skole og lavede bands og optrådte. Senere blev jeg en del af et salsa / latin band, hvor jeg var percussionist og primært spillede congas, som var mit hovedinstrument i mange år. Vi kørte land og rige rundt og optrådte og spillede dansegulve op. Flere af dem fra bandet er nu også musikere i det virkelig liv, med nogle store karrierer. Den tid tænker jeg tit tilbage på og de ting jeg fik med fra den mentor vi havde, Antonio Salcedo. Han talte mit sprog og lærte mig om musikkens følelse, hvis man kan sige det sådan. Han gjorde meget ud af at lege med musikken, omkring flow og vibes. Alt det har jeg taget hen i mit virke som producer og er noget jeg forsøger at give fra mig.

En anden inspirationskilde er min makker Thorbjørn Swiff. Der er ikke noget KomplX Records uden Swiff og Charlie Charles. Vi er et makkerpar, der har arbejdet sammen omkring virksomheden siden 2016 og musikken siden 2006. Han inspirere mig til at udtænke nye ideer og holde fødderne solidt plantet på jorden. Når vi ikke har unge mennesker i studiet og administrationsopgaverne ikke ligger over hovedet på os, laver vi selv musik. Vi arbejder på egne produktioner og prøver konstant at holde os relevante i musikkens verden. Vi sætter en stor dyd i at udvikle os, men også at holde fast i hvad vi kommer fra.

Meget af den inspiration jeg får i min hverdag kommer fra de unge mennesker vi arbejder med. De har nye vinkler på hvordan musik skal lyde. De er grænsesøgende, lytter til andet musik end jeg og laver musik på andre måder end jeg vil gøre. Alt det er med til at holde mig til ilden og sørger for at jeg skal tænke nyt og forsøger at efterleve deres ønsker. Det giver mig meget at være en del af disse processer og det tager jeg også med ind i mit eget musikvirke.

Hvis du tænker fem år ud i fremtiden – hvad er så den største forandring du håber er sket i Musikbyen?

Jeg har længe gået med et ønske om, at man bygger en bygning på Musicon, som kan huse mange af de initiativer der er i Kommunen. Et hus, som er designet til overnatning med mange overnattende, med studier, øvelokaler, køkken mm. I Roskilde er der mange initiativer, som ville have gavn af et sted, som kunne huse alle de ideer der kom. Fx Musikstarter, som er et samarbejder mellem Ungdomsringen, Klubberne i Roskilde, Ria Kollektivet, Kulturskolen Roskilde og os i KomplX Records. Jeg håber og vil rigtig gerne være en del af at tegne / bygge en bygning som kan huse det koncept. Huset skal ikke kun være for Musikstarter en gang om året, men være et sted der har åbnet som et fitness center, man tilmelder sig, får en nøgle og booker sig ind. Der skal være nogle aktører som er ansat og som kan stå for koordineringen af de forskellige institutioner, som vil benytte sig af det. Jeg tror at det er en god ide at bruge en lokation som Musicon til en central plads for sådan et foretagende og jeg er sikker på at det ville blive en stor succes og blive brugt af mange andre end blot os fra Roskilde Kommune. Så igen, den er jeg frisk på at være med til at sætte skub i. 

Derudover håber jeg også at man har fundet en løsning for at alle unge har bedre mulighed for at dyrke musik i deres hverdag. Jeg håber på at der kan blive bygget broer mellem Kulturskolen og Klubberne. F.eks. med en pulje penge, der gør, at hvis man er tilmeldt en klub eller en kulturskole er man automatisk medlem begge steder. Jeg ser mange fordele ved at unge mennesker er i bevægelse fra den ene institution til den anden. Jeg ser også en ro i det, så alle institutioner ikke forsøger at “fange” de unge mennesker til at være en del af deres super fede initiativ. Jeg ser også en effektivisering i sådan en tankegang. Man blander de bedste kompetencer til at løse opgaverne, så man højner det pædagogiske arbejde og det musikalske arbejde - altså at skillelinjen for den unge ikke ligger i, om de går til musik eller klub. Nej, de lever “bare” i en by, hvor alle tingene er tilgængelige og økonomi ikke sætter en stopper for det.

Relaterede artikler