Skrevet af Emil Sørensen
torsdag den 24. august 2023
Vært Anders Hvidberg-Hansen undersøger sammen med psykologen Henrik Tingleff de psykologiske fordele ved kreativitet med udgangspunkt i to unges erfaringer med at lave deres egne instrumenter.
Podcasten ’Kreativitet og Trivsel’: Kan kreativitet gøre børn og unge mere kompetente? (Episode 6)
Denne episodes gæster er de to musikskabere Malthe Ramskov (venstre) og Carl Gustav Boas (højre). (Foto: Privat. Grafik: Emil Sørensen.)
Ifølge psykologen Henrik Tingleff er der mange psykologiske fordele ved at indgå i kreative processer og der findes forskningsstudier, der fastslår at kreativ aktivitet gør os i bedre humør, øger selvværdet, øger hjerneaktiviteten, mindsker følelsen af ensomhed og skaber mindre angst.
Men hvordan kommer de psykologiske fordele ved kreativitet til udtryk for unge mennesker? Det spørgsmål er denne podcastepisodes tema, og for at besvare det har Anders og Henrik inviteret to unge med i studiet.
Byggede deres eget instrument
De to unge musikskabere Carl Gustav Boas og Malte Ramskov Østerberg deltog i 2022 i Musikstarter-campen i Roskilde, hvor de blandt andet fik til opgave at skabe deres eget instrument.
Det blev til et helt specielt strengeinstrument, som faktisk er det instrument, der spiller som podcastens jingle. Processen med at lave instrumentet har givet dem en større bevidsthed omkring det at indgå i kreative processer, som de har taget med sig videre, forklarer Malte Ramskov Østerberg.
”Når hele opgaven var så syret og uvant, så føltes det som en selvfølge, at musikken ikke ville blive så god, som det jeg normalt laver og fordi at forventningerne var sænket, så skabte det også et friere rum. Det er en tanke, jeg tager med mig i andre kreative processer – at alting ikke behøver at ende i et produkt, som er virkelig godt,” forklarer han.
Skolerne kan lære af det kreative rum
Ifølge de to unge kan skolen lære meget af det kreative rum, som blev skabt på Musikstarter-campen. Her var det nemlig tale om et rum, der ikke var lige så rigidt og regelstyret, som det rum de oplever i skolen til daglig.
”Jeg synes det store, frie, kreative rum bliver kvalt i at skulle være i skole og skulle passe ind i de rammer. Jeg tænker rigtig meget over tid, og det kreative er tit det jeg har sværest ved at prioritere, fordi man kan ikke sætte en tidsramme til det, som man kan med lektier f.eks.”, siger Carl Gustav Boes og fortsætter.
Når det kreative ikke bliver prioriteret, har det ifølge Carl Gustav negative konsekvenser for unge menneskers liv. For hvis man ikke lærer at værdsætte de positive aspekter ved kreativ aktivitet, så søger man det heller ikke, og det gør at de unge kommer til at mangle forståelsen for hvor godt det føles, når man giver sig hen til noget og virkelig fordyber sig i det.
”Der er rigtig mange, der ikke lærer at skabe, fordi det at skabe ikke er på skoleskemaet på samme måde som at lytte, tie og snakke,” forklarer han.
Er du blevet nysgerrig på de psykologiske fordele ved kreativitet kan du lytte til podcasten i playeren oven for eller der hvor du lytter til podcasts.