Tilbage til oversigt
Tilbage til oversigt

Skrevet af Emil Sørensen

torsdag den 19. oktober 2023

Podcasten 'Kreativitet & Trivsel': Digital dannelse via kreativitet (Episode 7)

Podcast

Skrevet af Emil Sørensen

torsdag den 19. oktober 2023

Podcast

Gennem projektet 'Den elektroniske skolekoncert' har en række skoleelever fundet mere meningsfulde og musikalske måder at bruge elektroniske devices på.

Podcasten 'Kreativitet & Trivsel': Digital dannelse via kreativitet (Episode 7)

Episode 7 Webgrafik

Allan Kristoffersen (venstre) er folkeskolelærer i Ishøj og er tovholder på projektet 'Den Elektroniske Skolekoncert'. Pelle Leth (højre) er vært på podcasten 'Kreativitet og trivsel'. Foto: Privat. Grafik: Emil Sørensen.


Psykolog- og adfærdsekspert Henrik Tingleff mener, at hvis vi ikke lærer vores børn og unge at få gode, digitale vaner, så får vi problemer.

Digitale devices påvirker nemlig både unges søvn, deres venskaber og deres mulighed for at udvikle egenskaber som empati og venlighed, forklarer han i denne podcastepisode. 

Så hvordan skaber man gode, digitale vaner hos unge mennesker? Et bud er gennem musikproduktion, som projektet 'Den elektroniske skolekoncert' har undersøgt. 

For at blive klogere på projektet har Henrik Tingleff sammen med værten Pelle Leth inviteret Allan Kristoffersen, der er folkeskolelærer i Ishøj i studiet. Han var tovholder på projektet og går i denne podcast i detaljer omkring, hvad han har lært af forløbet. 

Den elektroniske skolekoncert

Den elektroniske skolekoncert er et projekt, hvor en række skoleelever fik til opgave, at skabe elektronisk musik med henblik på at kunne fremføre det foran andre.

Projektet startede med en erkendelse af at mange skolebørn har svær adgang til musikinstrumenter. I stedet har de ofte en eller flere elektroniske devices lige ved hånden, som de hurtigt kan bruge til at lave musik på.

Det gør at eleverne ret hurtigt kan komme i gang med musikken – både fordi de allerede ejer et device, hvor musikken kan laves på, men også fordi de ikke behøver at gå igennem den lange proces som det kræver at blive dygtig til at spille på et rigtigt instrument.

Allan Kristoffersen forklarer at eleverne via software og samples udvidede deres musikalske værktøjskasse, som dagene gik. Første dag gik med at bygge trommebeats op i appen Garageband, men snart var eleverne videre til at lægge bas, klaver og guitar på deres sange.

Eleverne arbejdede sågar med reallyde, hvor de – bevæbnet med mikrofoner og optageudstyr - tog på opdagelse i deres lokale miljø og kom tilbage med lyde, som de bearbejdede på deres Ipads.

Den tilgang til musikskabelse har nogle klare fordele ifølge Allan Kristoffersen.

”Man får nogle med, som man ellers ikke ville få med, og dem som har en forudsætning for musik i forvejen bliver også taget et skridt videre,” forklarer han.

Denne tilgang er psykolog- og adfærdsekspert Henrik Tingleff rigtig begejstret for. For han mener nemlig, at det er den passive og ensidige brug af de digitale devices, som skaber mistrivsel blandt børn og unge. Det betyder dog ikke, at der ikke kan være konstruktive måder at bruge Ipads på.

”Jo flere der kan tage en rejse fra ensidig brug til en mere flersidig brug jo bedre. Hvis vi får dem flyttet derud, hvor vi viser dem hvad maskinerne også kan, så tror jeg vi er langt, og det her projekt er et godt første skridt”, siger han.

Er du blevet nysgerrig på hvordan digital dannelse kan hænge sammen med digital musik, så skal du lytte til podcasten oven for eller der hvor du lytter til dine podcasts.