Skrevet af Aske Øland Kjærgaard
onsdag den 24. april 2024
Podcast: Roskilde bliver et unikt koncerthus rigere med Koncertkapellet lørdag d. 4 maj. Lyt med, når Hanne Tofte Jespersen og Kim Nyberg fra Koncertkapellet fortæller om koncerthusets profil, akustiske fordele, koncertprogram og fremtidsvisioner i denne fjerde episode af 'Stemmer fra Musikbyen'.
'Stemmer fra Musikbyen': Porten går op til Koncertkapellet (Episode 4)
Kim Nyberg og Hanne Tofte Jespersen i Polyfon Studiet. Hanne Tofte Jespersen er komponist, sanger, pianist og forkvinde for foreningen Koncertkapellet. Kim Nyberg er komponist, mandolinspiller, leder af bandet Afenginn og tiltrådt i den nyoprettede stilling som kapelvært i Koncertkapellet.
I fjerde episode af Polyfons podcastserie ’Stemmer fra Musikbyen’ har Mikael Pass besøg af to af hovedpersonerne i det nye koncerthus, Koncertkapellet. Hanne Tofte Jespersen er forkvinde for foreningen Koncertkapellet, og Kim Nyberg er stedets nyansatte kapelvært. Koncertkapellet ved Sankt Jørgensbjerg åbner for publikum 4. maj 2024.
Koncertkapellet bliver et sted for alle, som interesserer sig for klassisk og/eller anden akustisk musik. Man kan også bare være en nysgerrig koncertgænger, ”som søger et nærvær og en intimitet i musikken, som stedet byder på”, forklarer Kim Nyberg.
Intimiteten forstærkes af kapellets relativt lille størrelse, som kun huser omkring 120 personer. Af samme grund skal man være hurtig ved tasterne, hvis man er interesseret i en koncert. Åbningskoncerten d. 4 maj meldes allerede nu udsolgt på trods af tre koncerter i løbet af dagen.
Det
lange seje træk
I 2016 stiftede Hanne Tofte Jespersen i fællesskab med en flok lokale ildsjæle fra Roskildes musikliv foreningen Koncertkapellet. De havde en ambition om at omdanne det tidligere Sankt Jørgensbjerg Kapel til 'et koncertsted og eksperimentarium for oplevelse og udøvelse af klassisk og anden akustisk musik'. Selvom Roskilde også dengang havde et rigt og engageret musikliv, manglede der, ifølge Hanne, en egnet ramme for den gren af musiklivet.
”Vores vision har hele tiden været, at vi gerne vil skaffe den klassiske og den anden akustiske musik et hjemsted, hvor både alle aktørerne; de udøvende, de skabende, arrangørerne og publikum kan lide at komme.” fortæller hun i podcasten til Mikael Pass.
Frugten af de sidste otte års arbejde høstes nu, når Koncertkapellet endelig kan byde velkommen med et alsidigt koncertprogram i det smukke, nyrenoverede og akustikbehandlede rum. Programmet for indeværende år giver plads til klassiske koncerter, folkemusik, festivaler, kabaret, musikdramatiske forestillinger og børne- og ungekoncerter.
Et brugerdrevet sted
Koncertkapellet er ikke et traditionelt spillested med bookere og en spillestedsleder, som lægger programmet for publikum. Koncertkapellet er nemlig et brugerdrevet sted. For en symbolsk brugerafgift kan man blive medlem af foreningen Koncertkapellet. Når man er medlem, får man adgang til stedets faciliteter, så man kan arrangere koncerter, workshops og lignende i koncertrummet.
”Det har været meget vigtigt for os, at det ikke kun er et koncertsted, selvom det er det, vi har manglet rigtig meget, men også et sted, der kan bidrage til at udvikle,” siger Hanne Tofte Jespersen.
Rum til klang og eksperimenter
Noget af det, der adskiller Koncertkapellet fra de fleste andre koncertsteder, er rummets unikke klang. Rummet er optimeret til akustiske koncerter med en kontrolleret kirkerumsklang. Og det er ikke bare lige sådan at ramme sweetspot’et for klangen i et koncertrum.
”Enten er der for meget efterklang, eller ofte så er det for tørt. Det vil sige, det klinger ikke rigtigt i rummet,” forklarer Hanne.
Det er forhåbningen, at Koncertkapellets unikke akustiske forhold vil tiltrække nogle kreative nye medlemmer, som kan være med til at udvikle den musikalske profil. Det skal være et levende, kreativt hub, hvor den akustiske musik kan udfolde sig, og som markerer Roskilde som en innovativ aktør inden for klassisk og akustisk musik i lige så høj grad, som byen er det for rytmisk musik.
Spørger man Hanne Tofte Jespersen, skal Koncertkapellet være et sted som er kendt over by- og landegrænser for sin høje kunstneriske kvalitet, men også et eksperimenterende sted, som bidrager til en mangfoldighed.
"Der er højt til loftet, men der er også plads til alle. Så man ikke skal føle, at man skal kunne noget på forhånd for at komme der. Og det tror jeg er meget i Musikbyens ånd... Musik for alle,” siger hun.
Hør mere om Koncertkapellet i podcastafsnittet i playeren ovenfor, på dette link eller hvor du normalt hører dine podcasts – du søger bare på ’Stemmer fra Musikbyen’. Du kan læse mere om Koncertkapellet og dykke ned i koncertprogrammet på hjemmesiden: koncertkapellet.net.