Tilbage til oversigt
Tilbage til oversigt

Skrevet af Aske Øland Kjærgaard

torsdag den 3. oktober 2024

GRASP 2024 i billeder

Begivenhed

Skrevet af Aske Øland Kjærgaard

torsdag den 3. oktober 2024

Begivenhed

Hvis man gik glip af årets bæredygtighedsfestival i Roskilde, GRASP 2024, kan man dykke ned i stemningen gennem billeder fra et udsnit af de mange indslag her.

GRASP 2024 i billeder

Stemning 2

Alle billeder af Aske Øland Kjærgaard.

Efter ankomst til Musicon, fulgte man den røde løber til Ragnarock og Roskilde Festival Højskolen, hvor GRASP 2024 fandt sted.


Stemning 1
Stemning 4
Stemning 3
'Hvad har du hørt i dag?' stod der på en lille tavle på tankevæggen ude foran Ragnarock. Jesper Tarnø har designet en Tankevæg til GRASP, som fungerer som et refleksionsrum, hvor man kan gå på opdagelse i andres oplevelser og videregive sine egne via små post-its.

Musikken som samfundsforandrende kraft

Musik som kraft 3

'Kan musikken inspirere til håb, idéer og drømme, der kan forme fremtidens samfund? '

Det var det overhængende spørgsmål i denne torsdagsdebat, men snakken nåede vidt omkring. Panelet nåede omkring, hvorvidt artisten bærer et ansvar for at bruge sin stemme og sin platform til at engagere sig i offentlige debatter, DR's musikkvalificeringsansvar overfor sine målgrupper, Taylor Swift som musikfænomen på godt og ondt, og hvordan vor tids mange kriser stemmer overens med et fragmentarisk musiklandskab fuld af nichemusik båret frem af de sociale mediers fællesskabskraft.

En inspirerende debat at følge fra stolerækken. 

Musik som kraft 1
Musik som kraft 4
Musik som kraft 2
Debatpanellet bestod fra venstre af: Benjamin Clemens (SYL), Laura Lilholt Andersen (Angående Mig), Henrik Marstal (musikforsker, RMC), Kristine Ringsager (Associate Professor, Ph.d, KU), og moderator radiovært Fie Neergaard (P3).

Who owns the stories?

Who owns the stories 5

’Who owns the stories?’ spurgte den engelske forsker og ekspert i historiefortælling, Jess Crombie fra scenen. Hendes oplæg handlede om den kritiske betydning af samarbejde og partnerskab, der er indlejret i at fortælle andres historier. 

Jess Crombies har en baggrund i dokumentarisk historiefortælling, men har dedikeret de seneste næsten to årtier af sit professionelle liv til at advokere for en mere hensynsfuld og etisk tilgang til historiefortælling. 

Hendes projekt er et magtskifte fra dokumentaristen til lokalbefolkningen. En praksis hun kalder "bidragsydercentreret historiefortællingspraksis”, som stræber mod at give de dokumenterede retten til at fortælle deres historie med egen stemme ud fra tanken, at ingen kender deres historie bedre end dem, så hvorfor skulle de ikke også være de bedste til at fortælle den?

Who owns the stories 6

Engaging the unengaged youth

Engaging 5

En lettere provokerende titel, som der hurtigt blev argumenteret imod fra scenen. Ungdommen er langt hen ad vejen engaged, det handler som producent om at finde de bedste formidlingsværktøjer til at fremvise deres engagement.

Indslaget var delt i to sessions. 

I første session var Plan Børnefondens offentlige engagementschef, Kirsten Brogaard i samtale med Jess Crombie fra føromtalte oplæg. Plan Børnefonden har i en årrække uddannet et netværk af unge i over 40 lande til at blive mobiljournalister, som kan dokumentere deres liv og hverdag fra eget perspektiv. En fremgangsmåde, der stemmer overens med Jess Crombies bidragsydercentreret historiefortælling. 

Engaging 6

I anden session fik Kirsten Brogaard selskab af sanger og musiker Iris Gold og den zimbabwiske instruktør og videograf Praise L Nkala, som var med fra en internetforbindelse hjemmefra. I et samarbejde med Plan Børnefonden har de to skabt en effektfuld musikvideo til kampagnen "No Means No" - et initiativ fra Planbørnefonden, der har til formål at forebygge vold mod kvinder.

Engaging 1
Engaging 7
Engaging 6

Læs mere om kampagnen her.

Se musikvideoen, som Iris Gold og Praise L Nkala har lavet, her.


Ungdomskultur - skabt af unge

Ungdomskultur 1

Polyfon var også repræsenteret til dette års GRASP i form af Musikbysupervisor, Mikael Pass. Mikael var moderator i en debat, der handlede om, hvordan man kan indtænke den unge målgruppe som medskabere af kulturlivet. 

Louise Sophie Søeborg fra Delta Festival, Albert F. Helmig fra Aarhus Volume og Tine Moberg fra Ragnarock havde alle gode eksempler på, hvordan de har arbejdet med unge som en central brik i udvikling og afvikling af kulturtilbud.

Delta Festivalen er en festival, som er sat sammen og afviklet af unge til et ungt publikum, Ragnarock har i samarbejde med INSP! og 8M fra Musikklassen på Østervangsskolen sammensat udstillingen LYT.LIKE.DEL, hvor musikklassen agerede udstillingskuratorer, mens Volume har mange års erfaring med at arbejde med unge frivillige og generelt er en kulturinstitution med en lav gennemsnitsalder i personalegruppen. 

Læs mere om Aarhus Volume her.

Læs mere om Delta Festival her.

Læs mere om Ragnarocks udstilling, LYT.LIKE.DEL. her.

Ungdomskultur 3
Fra Venstre: Mikael Pass (Polyfon), Tine Moberg (Ragnarock), Louise Sophie Søeborg (Delta, Ria Kollektivet), Albert F. Helmig (Aarhus Volume).

Alt i alt en inspirerende omgang foder til hjernen, og vi glæder os allerede til mere bæredygtighed til GRASP '25.  

Stemning 8