Tilbage til oversigt
Tilbage til oversigt

Skrevet af Emil Sørensen

onsdag den 15. november 2023

Podcasten 'Kreativitet og trivsel': Afrunding og konklusioner (Episode 10)

Podcast

Skrevet af Emil Sørensen

onsdag den 15. november 2023

Podcast

I dette afsnit har de to værter, Anders Hvidberg-Hansen og Pelle Leth, inviteret den faste husekspert psykologen Henrik Tingleff ind i studiet. Sammen gør de boet op og diskuterer, hvad de har lært henover de sidste 9 episoder.

Podcasten 'Kreativitet og trivsel': Afrunding og konklusioner (Episode 10)

Episode 1 Web

Fra venstre: Musiker og musiklærer Anders Hvidberg, psykolog og adfærdsekspert Henrik Tingleff og musikkoordinator Pelle Leth. Sammen er de faste værter på podcasten 'Kreativitet og trivsel'. (Foto: Privat. Grafik: Emil Sørensen)

I podcasten ’Kreativitet og Trivsel’ har de to værter – musiker samt musikunderviser Anders Hvidberg-Hansen og tonemester samt musikkoordinator Pelle Leth – talt med en række personer, der har været involveret i projekter, der har kredset om at stimulere børn og unges kreativitet.

Ved deres side har psykolog og adfærdsekspert Henrik Tingleff været og han har løbende perspektiveret de konkrete fortællinger fra projekterne til den nyeste psykologiske forskning, hvor alt tyder på at kreativitet har en kæmpe rolle at spille, når det kommer til at forbedre børn og unges trivsel.

I dette sidste afsnit i serien samles Anders, Pelle og Henrik i studiet for at diskutere hvad de har lært henover de sidste 9 episoder.

En proces af mod, sårbarhed og glæde

Igennem serien har afsnittets tre hovedpersoner beskæftiget sig med emner som empati, glæde, psykologisk tryghed, fællesskab, relationer, digital dannelse og meget mere. Alt sammen med udgangspunkt i konkrete historier fra musikprojekter, hvor børn og unge har mødt kreativitet i forskellige former. 

Fælles for mange af historierne er at de unge i mødet med kreativ udfoldelse har udvist et stort mod og været i kreative rum, hvor der har været plads til en ekstraordinær sårbarhed.

”Det handler om at de unge har en oplevelse, af at jeg har delt noget ufærdigt, jeg har danset grimt, jeg har spillet på et instrument, jeg ikke har mestret, jeg har været bange for at gå op på den der scene, men så har der været nogle voksne eller nogle kammerater, der har rummet det og lavet den overgang fra mod til sårbarhed, som bliver til glæde, stolthed og samhørighed”, forklarer Henrik

Det specielle ved det mod som er blevet udvist i projektet er ifølge Henrik, at dey ikke nødvendigvis knytter sig til det produkt, der er kommet ud af den kreative proces, men istedet knytter sig til selve processen i at være kreativ. 

”Det er ikke stoltheden over 10-tallet eller 12-tallet, eller målet i sidste minut, men det er den proces, de har været igennem, de er stolte af” siger han.

At det er processen, som de unge mennesker hæfter sig ved og er stolte af, er noget der har nogle signifikante implikationer for musik- og kulturskoler landet over, mener Anders Hvidberg-Hansen.

”I hele strukturen inden for musik- og kulturskoler er det ikke det her, der er i fokus; altså at vi som voksne går ind i en fælles proces med de unge uden at have en eller anden progressionslinje eller nogle læremål, men hvor vi faktisk bare mødes og får en relation til hinanden og får et fælles ønske om at lave noget sammen. Så det er der et stort potentiale i at arbejde med” siger han.

Kreativitet er et gode for samfundet

Igennem serien har Henrik ofte perspektiveret de indsigter, han har fået fra projekterne til samfundsrelevante tematikker. Ifølge ham har de psykologiske fordele ved at indgå i kreative fællesskaber nemlig nogle helt unikke fordele, som i dag bliver groft undervurderet.

”De her ting bliver jo ude i den virkelige verden talt om som ’nice to have’. Det er noget, vi gør, når vi har god tid, når forretningen kører godt og organisationen fungerer [..] Men det vi oplever er jo, at det er nu, vi skal vende det hele på hovedet. Det er nu hvor krisen kradser og Putin radsler med sablen og elpriserne banker i vejret, at vi skal tage skovturen, bygge noget i ler eller danse en dans. For det er der vi har brug for fællesskaber og det er der vi har brug for kreativiteten, ”siger han og fortsætter:

”Jeg synes det er vigtigt, at vi har fået videnskabelig dokumentation for, at alt det, der er blevet lavet her ikke bare er noget, hvor der kun bliver lavet nogle kreative instrumenter, en digtoplæsning eller en flashmob på Stændertorvet i Roskilde. Det er også noget der bygger nogle kompetencer, som vil kunne aflæses på bundlinjen, når de ender i Alm. Brand eller i Spies Rejser eller hvor det nu er”

Er du blevet nysgerrig på hvad Anders, Henrik og Pelle ellers har lært af at lave denne podcast, kan du høre afsnittet i playeren ovenfor. Du kan også lytte til alle andre episoder af serien her eller der hvor du lytter til dine podcasts.