Tilbage til oversigt
Tilbage til oversigt

Skrevet af Emil Sørensen

onsdag den 14. juni 2023

Podcasten 'Kreativitet og trivsel': Kan musik skabe mere balance og trivsel blandt børn og unge? (Episode 3)

Podcast

Skrevet af Emil Sørensen

onsdag den 14. juni 2023

Podcast

I dette afsnit af podcasten 'Kreativitet og trivsel' undersøger værterne om musik kan være med til at løse de unges trivselskrise.

Podcasten 'Kreativitet og trivsel': Kan musik skabe mere balance og trivsel blandt børn og unge? (Episode 3)

Webgrafik til podcasten kreativitet og trivsel episode 2 med musiklærerne Olivia Axelsen og Jonas Elwin

Olivia Axelsen er musiklærer på Roskilde Musiske Skole og Jonas Elwin er musikmedarbejder i Klub Roskilde Syd samt musiklærer på Viby Skole. (Foto: Privat. Grafik: Emil Sørensen)

Trivselskrisen blandt børn og unge er et af tidens helt store problemstillinger, og det er netop denne problemstilling som denne podcastepisode tager udgangspunkt i. 

I en undersøgelse lavet af Tryg Fonden og Børns Vilkår konkluderes det at hver syvende barn fra sjette til niende klasse har følt sig stresset ofte eller hele tiden den seneste måned og det får psykolog og adfærdsekspert Henrik Tingleff til at råbe vagt i gevær og pege mod kunsten, som en del af løsningen. 

"Noget af det vigtigste vi skal have lært vores børn og unge inden vi sender dem ud i det pulveriserende arbejdsliv, det er en vis form for trivsel og balance, en vis robusthed overfor det verden bringer og jeg har i hvertfald en filosofi om at kunst og kreativitet kan være en stor del af vejen til det," siger han.

Fællesskab og musikmagneter

Musiklærerne Olivia Axelsen og Jonas Elwin arbejder med at engagere unge i musikalske fællesskaber. Det gør de igennem et koncept de kalder "Musikmagneten", som holder til i fritidsklubben i Viby i det sydlige Roskilde. 

Hver mandag aften faciliterer Olivia og Jonas at de unge kan deltage i sammenspil og lære om programmet Logic, der er et musiksoftware, hvor man kan lave sin egen musik. Samtidig er Jonas fast tilknyttet fritidsklubben i Viby, hvor han dagligt laver musik med de yngre børn. 

Missionen er at skabe et rum, hvor de unge kan føle sig trygge og føle, at de kan komme og spille musik uden at de har de store forudsætninger for det. I følge Jonas Elwin er fællesskabet med til at sænke forventningspresset hos de unge.

"Når de kommer og virker som om de er rigtig engagerede i det her fællesskab, som nogle af dem har fået opbygget over det sidste halvandet år, så virker det som om de har en indre ro i at godt ved, at de ikke skal præstere. De skal ikke bevise noget overfor os i hvert fald. De kommer faktisk fordi de synes det er fedt, og ikke fordi de skal leve op til nogle forventninger ude fra," siger han.

Sangskrivning og fri julejam

Der kan dog også være udfordringer ved den åbne tilgang. Musikmagneten er nemlig et åbent tilbud, hvor de unge selv skal melde sig til fra gang til gang, og det adskiller sig derfor markant fra Olivias normale hverdag, hvor hun underviser børn og unge, der går til traditionel instrumentundervisning. 

Forskellen på disse to pædagogiske formater skaber nogle gange udfordringer, fordi der er forskel på de unges tekniske niveau, og det kræver, at de faciliterende voksne hele tiden tænker over hvordan de præsenterer de fælles aktiviteter. 

"Vi ville lave en koncert hvor man kunne komme og lære og skrive sange og så kunne man tre uger efter komme og vise den sang. Det var der ikke nogen af dem vi gerne ville have med der bed på, så der ramte vi kun dem vi havde i forvejen. Til gengæld havde vi i mandags lagt op til fri julejam, hvor jeg havde taget alle mulige julehits med, som de kunne vælge frit imellem  og der var de ikke til at smide ud af musiklokalet," forklarer Olivia som et eksempel på den fleksibilitet fra læreren som denne tilgang kræver. 

Musik er også præstation

Det kan være teknisk udfordrende at mestre et nyt instrument, så man kan måske spørge sig selv, om de unge ikke blot oplever en ny form for pres, når de giver sig i kast med at spille på et instrument, de ikke har prøvet før. 

Den præmis anerkender de to musiklærere, men påpeger samtidig, at der er en stor og vigtig læring at hente i det faktum at det netop er svært at spille musik. 

"Det er hårdt at lære noget nyt, men det bliver jo ikke ved med at være hårdt. For så har man lært det og så kan man bruge det. Man kan bruge det til at få glæde og i den her arena handler det jo meget om glæde og fællesskab. Jeg er 100% overbevist om at det er en kæmpe del af deres identitet, så det betyder rigtig meget for dem," forklarer Olivia. 

I et psykologisk perspektiv er netop balancen mellem præstation og ubehag særligt interessant. I følge Henrik Tingleff kan det sammenlignes med de nyeste fund indenfor idrætspsykologien, som netop viser, at ubehag ikke nødvendigvis skal fjernes, hvis præstationen skal øges. 

"Betyder det noget for dig og har det du gør mening for dig, så er ubehag en præmis, vi skal lære at være i for at få tilfredsstillelse. Hvad end de unge skal være konsulenter i PwC, sælge forsikringer i Nykredit eller stå på Orange Scene, så er det cutting edge inden for sammenhængen mellem trivsel og performance, at vi kan være tilstede i ubehaget," forklarer han. 

Hvis du vil blive klogere på sammenhængen mellem deltagelse i musikalske fællesskaber, trivsel og præstation, så kan du lytte til podcasten ovenfor eller der hvor du hører dine podcasts.